söndag, april 29, 2007

Dåtiden och framtiden


Min nya tvärflöjt och min gamla. Tänk om det kunde vara så enkelt att man lämnar allt gammalt bakom sig och sedan tar tag i allt det nya. Tyvärr är det inte så enkelt. Det kräver betydligt mycket mer arbete än så.


Vet inte om jag vågar hoppas. Vet inte om jag tar steg i rätt riktning men jag vill så gärna tro det. Jag faller, reser mig igen. Faller, kryper en bit och gör allt jag kan för att ta mig ut härifrån.


Trädgården hjälper mig att förgylla tillvaron. När det blir för kyligt ute tar jag min tillflykt till den nya tvärflöjten. Den är en så underbar känsla att spela på den! Fast just nu tror jag att jag letar upp alla sorgsna sånger och spelar dem utan att tänka på det. Därför har jag bestämt mig för att ta mig igenom Taubes repertoar ikväll med början med "Calle Schewens vals", min favorit alla kategorier. Kanske inte så mycket för texten som för att den är helt fantastisk rolig att spela. Som tur är är den fyra sidor lång så det är MYCKET att spela också. Det är många drillar (eller trioler om man så vill) och den passar min spelstil alldeles förträffligt. Icke att förglömma alla stycker ur "Skärgårdsdoktorn". De går bra de med. Särskilt med en tanke på min älskade Samuel Fröler.


Igår åkte jag med min bror till pappa som fyllde år i fredags. Min lillasyster kom dit också med sin pojkvän. Givetvis var min brors höggravida flickvän med. Prinsen är så fascinerad utav den stora magen och följde alla sparkar som skedde där inne. Han är så stolt över att bli farbror och han berättar vad han skall göra med bebisen och ta hand om den. Prinsen då, jag älskar dig så oerhört mycket!! För övrigt tog vi ett kort på oss fyra syskon (som har samma pappa). Kortet blev jättebra och sitter på väggen här hemma. Skall försöka få den bilden mailad till mig så att jag kan lägga ut den här.


De ringer från jobbet och undrar hur det är. Vad skall jag svara? Det går framåt fastän ganska långsamt och jag blir nog dessvärre hemma en vecka till. De här lediga dagarna är så välbehövliga men jag längtar tillbaka till jobbet. Längtar efter mina arbetskollegor, patienterna, vikten av att vara någon, få respons, få ge och ta, ha struktur OCH få vara Heffa, sjuksköterskan som har kämpat så mycket. Det gäller att inte få det här att vara ett nederlag, snarare tvärtom. Hade jag väntat ett tag till kanske jag hade blivit borta ännu längre. Jag vet vad min familj tycker (i alla fall delar utav den) men jag försöker se mellan fingrarna då. Då vet inte vad jag känner och vet inte hur mycket jag jobbar med mig själv och att jag faktiskt längtar och strävar efter att komma tillbaka till arbetet. Arbetet älskar jag och ingenting kan få mig att ändra på det!


Totte ligger vid mina fötter och värmer dem. De är kalla men han verkar göra sitt bästa för att isolera dem.


Solen strålar in genom fönstret men när jag satte mig ute en stund så fick jag snart gå in och sätta mig i soffa istället. Det måhända vara varmt i solen men vinden är inte särskilt varm. Suck.. Jag som är en riktig soldyrkare, skall jag tvingas vara inomhus idag? Jag vill ut och rensa ogräs! Och grilla med min nya grill!! Finula och jag tänkte nämligen grilla (eller Finula grillar, jag fixar det andra). För att Finula skall ha det bra när hon grillar har hon fått en massa grillbestick och en LÅÅÅNG tändare. Hon tyckte inte att det var lika spännande med tändstickor - förstår inte varför! ;D


Försöker läsa. Det är svårt. Hänger inte med och får ofta läsa om men det blir ändå bättre. Läser en bok som heter Tara Flynn just nu. En behaglig och vacker bok om rike- och fattigdom där Tara strävar efter ett lyckligare liv som hon tror sig finna i överklassen. Så mycket längre har jag inte kommit i boken. Parallellt med denna bok läser jag Smärtbäraren utav Åsa Nilsonne. En intelligent och annorlunda bok som jag läser för fjärde gången. Kan jag starkt rekommendera!


Trevlig Valborg (om jag inte skriver i morgon)!


//Heffa

4 kommentarer:

Anonym sa...

Vad härligt att det börjar vända efter "pausen"!

Var rädd om dig och kram!

Pauline sa...

Hur länge har du varit sjukskriven? Härligt att du längtar tillbaka, tror det är ett bra första steg. Vi får prata mer på msn. Kram

Kerstin sa...

Kram på dig och ha en kalasbra valborg.

Anonym sa...

ja vi måste grilla, nu efter att jag sett grillen och de fina bestick jag ska få använda kliar det ännu mer i fingrarna... Fina bilder du lagt upp på sidan.. tycker om bilden på prinsen..

Hoppas du får en underbar valborg!
kram