lördag, juni 30, 2007

Trakasserier

Har nyligen läst Ett liv att dö för som är skriven utav Åsa Nilsonne. Tidigt i boken gjorde mitt hjärta en saltomortal. Hon berör ämnet trakasserier i skolan utav tjejer. Tjejer blir föremål för både tafsande och hårda ord. En del tjejer tycks inte ha rättigheter att äga sin egen kropp. Händer famlar över kroppen, händer som inte är ens egna. Egna tillgångar blir till en tung last inte många orkar bära. I början kanske man kämpar emot, sedan inser man att det inte är någon idé och till slut är det vardagsmat. Kanske tror man att det är så det kommer att vara i livet - vem som helst har tillträde till den egna kroppen. Redan på ett tidigt stadium får man en snedvriden syn på sig själv vilket ofta resulterar i ett icke psykiskt välbefinnande. TACK Åsa för att du belyser detta! Lärare verkar många gånger ha samma inställning som många utav tjejerna - det är vardagsmat. Även lärare utsätts, jag har sett det själv. Så ni där ute - vad har ni att säga om detta?

//Heffa

7 kommentarer:

Duktiga Annika sa...

När jag gick i högstadiet(för 15 år sedan.)så var det regel att någon av tjejerna blev indragen i det mörkaste hörnet i kapprummet av 4-5 killar som tafsade på en. Jag råkade ut för detta några gånger. Det SJUKA är att inte ens vi som blev utsatta reagerade. Det var bara "nåt killarna gjorde".
Tackochlov så verkar dagens tjejer iallafall förstå att det är åt helvete att bli behandlad på det sättet. Det gjorde inte vi.

finula sa...

Det verkar vara en bra bok med ett bra ämne. Det är bra att det skrivs sådana böcker så att ämnet kommer upp. Kanske en bok som man skulle kunna använda sig av i undervisningen?

kram

Anonym sa...

å mkt för dom fina orden.
Det stärker och gör så jag orkar kämpa ännu mer ;)

Anonym sa...

Tack så mkt för dom fina orden, det stärker mkt och gör så jag orkar kämpa ännu mera ;)

Anonym sa...

Åsa är fantastsik och en av mina största inspirationkällor genom tiderna. Wow. Och hon står verkligen på de unga flickornas/tjejernas sida.

Kerstin sa...

Intressant bok - den vill jag läsa. Tack för tipset :)

Hannahbejb sa...

Nej, jag känner inte heller någon som drabbats. Och det enda vi sagt hittills i skolan är att det var ett fåtal som drabbades på 80-talet, men då i samband med bakterietoxiner. Wellwell, jag får lära om min hjärna :)