tisdag, augusti 08, 2006

Flexibel

Dagen började på en gång. Sjukfrånvaro som leder till merjobb för sjuksköterskorna. Ombokningar och medlidande i telefonen. Tur att man är flexibel! Man får bita sig i tungan många gånger dagar som denna. Dagar som denna tar man sig igenom också. Vare sig man vill det eller inte. Mitt fokus ligger just nu på att ta mig igenom de här veckorna som är kvar på detta jobb. Det nya jobbet är MYCKET lugnare och har inte lika många högre makter som vakar över en.

Ena sjuksköterskan sade idag att det kanske är lättare för henne att acceptera hierakin. Hon är ju uppväxt med den fast för mig spelar det ingen roll. Inte en enda människa skall ta skit!! Spelar ingen roll om man är van, då är det på tiden att man ändrar vanor! Kanske drabbar allt extraarbete bara mig själv, jag kanske inte kan lära gamla hundar sitta men jag kan inte se på när sådant här händer. Alla människor är lika mycket värda. Spelar ingen roll om man är städare, läkare, direktör eller sjuksköterska. Alla har rätt till samma behandling. Kanske SÄRSKILT om man arbetar ihop. På vårdcentralen handlar det mycket om att ge och ta, tjänster och gentjänster. Om jag ställer upp för en viss makt så kan jag räkna med hjälp när jag hamnar i en knivig situation. I bästa fall fast jag har lärt mig hur jag skall göra och vem jag skall göra. Jag springer inte ärenden för alla. Särskilt inte om någon har slarvat bort sin bok. Då får de ge sig ut på upptäcktsfärd själva. Så det så!

Klockan är nio. Än en gång är jag redo för sängen. Förmodligen så kommer jag än en gång inte gå och lägga mig efter att jag skrivit klart. Igår kväll gick jag inte och lade mig. Inte förrän vid två-tiden i natt. Dock måste jag i säng tidigare än så ikväll. Min kropp säger ifrån, den klarar mycket men inte hur mycket som helst.

Min vän Finula kommenterade att efter förra bloggen förstod hon varför hon inte blir sjuksköterska. Jobbet är inte alltid så här mardrömslikt. Det har sina ljusglimtar också. Många patienter är oerhört trevliga! För att inte tala om alla barn som kommer! Ett leende från ett barn eller en bebis kan förgylla hela ens dag! Något som alla borde få uppleva. Varje dag.

Min kollega ringde till en annan kollega och tackade för det snabba handläggandet. De hade blivit jätteglada! Efter dessa två dagar kom jag och min närmsta kollega överens om att det är viktigt att ger varandra komplimanger och feedback. Tyvärr gör man inte det så ofta. Därför skall jag ge minst fem positiva kommentarer på jobbet varje dag! Undrar om man får någon respons.. Återkommer till detta längre fram.

God kväll!!

//Heffa

Inga kommentarer: