måndag, augusti 07, 2006

Högre makter

Då var det dags igen. Högre makter dyker in och sveper in likt Tor på himlavalvet och svänger med sin hammare. Order att följa. Rutiner att ändra. Tålamod att pröva. Detta i kombination med multipla utskällningar från diverse patienter idag och som grädde på moset patienter att "fösa" ut från mottagningen. Tur att jag är äldst, man, stor och stark!! Kul!! Tur att inte unga, kvinnliga små sköterskor behöver ta hand om sådana problem! Ibland är livet för underbart. Märkte inte ens att tårarna rann. Så förtvivlad och upprörd var jag. Dock inte inför patienterna men min snälla kollega frågade om jag var ledsen. "Nä, borde jag vara det?" Jag var verkligen inte medveten om det. Fast det blev bättre så småningom. En annan kvinnlig läkare kom och tackade mig för att jag "föste" ut en aggressiv patient från hennes rum men det kom ingen annan och visade sin tacksamhet. Jag är ju trots allt bara en liten syster. Jag skall ju inte tro att jag är något..

Läkaren som tackade mig är av ett helt annan klientel än de andra. Hon är rakt igenom sympatisk och ser sina kollegor som jämlikar och en tillgång. Ingen hieraki här inte.

Det är nya direktiv inom en massa områden. Kollegorna klarar inte trycket. De behöver avlastning. Roligt för dem!! Vilken tur att inte vi sköterskor kan drabbas av samma åkomma! Vi är gjorda av stål och står emot allt! Det är också tur att det inte är vi som är ansiktet utåt gentemot patienterna!!

Idag är jag inte alls ironisk. :D Eller jo.. Kanske måste man vara det dagar som denna. Som när jag blev ombedd att dra åt helvete och i morgon har jag inget jobb kvar och då var ändå inte denna patient min. Jag bara råkade hamna i skottlinjen. Tacksamt jobb jag har!! Tro det eller ej - JAG HAR HÅLLIT MIG LUGN HELA TIDEN!!!

Klockan är nio, jag är färdigduschad, sängen är i ordninggjord och väntar inbjudande på mig och allt annat är fixat!! Kvar återstår bara att sova. Och glutta lite mer på friidrotts-EM och försöka glömma dagen. Vad morgondagen bär i sitt sköte återstår att se! Det finns ingenting som jag kan göra åt det nu i alla fall.

God Kväll!!

//Heffa

3 kommentarer:

qi sa...

Hej Heffa! Jag tackar också för besöket på min blogg.

Vissa dagar är jobbiga, det gäller att ta sig genom dem, det kommer bättre.

Kommer att hälsa på här även i frtsättningen och se hur du har det!

Anonym sa...

hmm och jag som frågade mig varför jag inte ska bli sjuksyster.. *S* nu har jag svaret. Det verkar vara minst sagt ett hektiskt jobb det där... men det är tur att du har ett bra tålamod för annars skulle det väl inte hålla länge... *kram*

Heffa sa...

inkan - el doctore är ingen mindre än dr Carter från "Cityakuten"..