fredag, augusti 18, 2006

Revansch!

Tröttmössan Heffa har precis hittat vägen upp från sängen och hjärnan har hittat hem efter några timmars frånvaro. Ahhh! Hur trött kan man vara egentligen?

Dagen har varit bra. Fredagar är alltid lika "mysiga" när man arbetar som ensam sköterska på eftermiddagen. Stämningen är helt annorlunda och man måste hjälpa varandra.

Snart skall jag lämna min trygga tillvaro på jobbet och kliva in i studenternas land en stund. Fick ett tjockt häfte ifrån Lund idag. Cirka hundra sidor var på engelska. Det gör ingenting. I VANLIGA fall. Nu gäller det fysik och matematiska beräkningar inför en strålbehandling. Shit!! Bläddrandet i häftet gav mig lätt ångest. På RIKTIGT. Jag har läst natuvetenskapligt basår men fullföljde ej fysiken för att jag tycker att den är så himla tråkig. Snacka om att få ta revansch med råge!! Kände direkt en oro i kroppen. En annan sak som får det att pirra är att jag inte har en aning om hur detta pluggande skall gå till. Det börjar på måndag men jag har inte fått någon instruktion hur programmet går till. Har inte en aning om uppgifterna och när de skall in. Suck.. Kanske får mer material hemskickat nästa vecka.

Kollade blodtrycket idag. Egentligen skulle jag inte göra det men jag skulle testa om de automatiska blodtrycksmanchetterna på jobbet fungerade. Den första visade 97/69. Lite VÄL lågt. Den andra visade lite högre. Bad en sköterska ta ett manuellt prov. Strax under 110 i övertryck och 65 i undertryck. 62 i puls. Vi drog slutsatsen att de automatiska fungerar. Efter att den första visat så lågt så stressade jag nog upp mig lite varpå trycket steg lite inför de andra två tagningarna. Jaja, ingenting som jag tänkte göra något åt. Har högt blodtryck i släkten på båda sidor så det är väl bara en tidsfråga innan jag får sälla mig till den gruppen. Bara att njuta av mitt låga tryck och min låga puls (i alla fall med hänsyn till hur otränad jag är). Fast jag kan ju hålla lite koll på trycket på jobbet. Tröttheten kan faktiskt bero på att det är så lågt.

Nu skall jag skära upp lite melon och lägga mig i sängen igen. Sedan skall jag sova tills jag vaknar av mig själv. SÅÅÅ skönt. Har inte sovit hemma på helgerna på jättelänge. De senaste gångerna har jag haft en Prins bredvid mig och då har det inte precis blivit någon Törnrosa-sömn. Så nu blir det alltså sängen. HELA helgen om det behövs. Ögon svider så de behöver stängas igen snart.

Ha det!

//Heffa

Inga kommentarer: