tisdag, mars 06, 2007

Kattmatens vara eller icke vara


Katter är köttätare och det vet nog alla. Eller inte riktigt alla, inte de som gör kattmat. Ganska ofta får jag hälla ut Tottes torrfoder då det bara finns gröna knoppar kvar (GRÖNSAKER) och likadant är det med den mjuka maten. Nu på morgonen hade han lämnat alla morötter kvar i skålen. Fattar ni - MORÖTTER I KATTMATEN! Vi kanske kan ändra på våra egna vanor men jag tror knappast att vi kan ändra så mycket på våra djur. När min katt är ute jagar han fåglar och möss och jag tror aldrig att han kommer att sitta i grannens trädgårdsland och bita av blasten på rädisorna. Igår var det gröna bönor i den mjuka maten och de låg också kvar på tallriken. Kanske tror kattmatskockarna att katter behöver äta enligt tallriksmodellen men så är icke fallet. Visst, de kan äta gräs men det är för att kunna spy sedan och en del katter får för sig att äta konstiga saker som melon eller gurkor men det ligger inte riktigt i deras natur. Jag har kattmat ifrån veterinären men den tyker han inte om så jag får nog fortsätta att kasta bort grönsakerna ifrån torrfodret i fortsättningen men det känns väldigt onödigt. Tittade i hyllorna på annan mat men allt tycks innehålla grönsaker. Jaja, han är ju min lilla älskling så då får jag slösa lite.


Om några timmar är det dags för jobb igen. Igår hade vi hoppats på att få sluta lite tidigare men nu hoppas jag att vi har lärt oss en läxa. Att ens tänka tanken brukar sluta med att det blir övertid. Som i fredags. Som igår. Tekniskt strul ideligen. Men men.. Det ger lite extra lediga timmar i framtiden..


Bilden är Prinsen i hockeyutrustning vs trollutstyrsel. Överdelen är nog det pappa hoppas på att han skall syssla med (hihi, jag tror på något HELT annat, typ dans eller något annat vackert!). Rätt lag är det i alla fall!!


//Heffa

3 kommentarer:

Anonym sa...

Vem vet snart kankse totte kommer med en morot i munnen och tuggar glatt :) eller inte. Nej man kan undra varför tillverkarna lägger i grönsaker i djurfoder kanske beror det på att det blir billigare?
Hoppas du får en trevlig arbetsdag!

kram

Anonym sa...

Ha ha ..har kissen blitt vegis? Ja varför inte? Vågar inte nämna nåt om grönsaker till Crisse..*harkel*..då blir det till att leta efter honom när han rymt...ha det gött gumman..*kram*..

Anonym sa...

Katter är helt klart köttätare.

Bästa fodret är nog från veterinären trots allt. Samt en och annan egenfångad mus såklart!

Och Prinsen är verkligen ursöt (även om jag inte håller på DIF ;-) )