fredag, april 13, 2007

Avkapade

Jepp, jag vet at klockan bara är tjugo över sju på morgonen men jag har inte sovit alls inatt. Vilka kontraster - ena dagen zoombie andra dagen piggelin! Kanske inte piggelin direkt men i alla fall vaken och vid mina sinnens fulla bruk.


Jag har tidigare skrivit om Theodor Kalifatides och jag kan inte nog säga hur mycket jag fascineras över hans språk.



Man skall inte möblera i sin längtan för då löper man risken att göra den hemtam. Den vilda rosen skall inte växa i en kruka på fönsterblecket. Den skall växa sig stor och mäktig mitt i hjärtats kammare och den skall inte ha vatten och näringsrik lösning. Den skall ha blod.


Vet inte om det har med kultur att göra men i alla fall jag är nog inte så bra på att möblera i mitt hjärta. För mig är mitt hem min borg. Kanske har det att göra med kontroll - kan man släppa på kontrollen kan man finna sig ett hem var som helst. Önskar att jag vore sådan. Kanske en dag..


Mina fina små skott som har kommit upp har helt plötsligt blivit färre. Tänkte inte så mycket på det först utan trodde bara att mina fingrar kanske inte var så gröna som jag hade trott men nu har flera skott blivit utan blad. Gissa vem som har varit framme - TOTTE!! Ibland blir jag galen på honom. Nej, inte ibland - ofta! Som när han trycker ut alla cd-skivor ifrån skivstället eller hoppar in bakom böckerna och trycker ut dem. Eller helt enkelt när han bara skriker och man inte kan få tyst på honom. Fast han är så söt så jag blir inte arg på honom så länge.


Har hittat utemöbler som jag vill ha på baksidan. Trall vill jag lägga där också. Jaja, man kan kanske inte få allt på en gång. Måste ju ha mina blommor också och lägga ny gräsmatta. Aldrig att jag trodde att jag skulle vara så pysslig i trädgården!! När mamma var här sist berättade hon att jag ville ha en köksträdgård när jag var liten och det skall jag ha. Det blir en massa örter och eventuellt tomater och sockerärtor. Eller smultron.


Nu skall jag göra mig i ordning!


//Heffa

2 kommentarer:

Kerstin sa...

Vet du - Theodor Kallifatides var min favvoförfattare för några år sedan...

Anonym sa...

Å, vilket inspirerande inlägg- pesi, kissar och grönska. Kan det bli bättre?

Ha det jättebra i helge!

Kram