söndag, juni 10, 2007

Stolt svensk!


Ur en diskussion på tv4 Nyhetsmorgon lördag:


".. exakt 50.000 till 80.000.." Hmm.. Det var väl ändå snarare mellan tummen och pekfingret? Exakt känns inte riktigt som rätt ord men han var ju från Kina och det kanske diffar lite mer där?!


Och ur väderflickan Madeleines inlägg:


"..det är skillnad mellan vatten och hav.." Oki, och den är??



Maud Olofsson var med på nyheterna igår morse men VAD HAR HON PÅ SIG?? Vad är det hon har på huvudet? Den huvudbonade med flor verkligen skär sig mot att pratas politik i. Det är ok att ha den om man är kunglig och bara skall le och vinka till folket men att prata i? Nä tack. Kan inte politikerna få hjälp av en stylist? Om de redan har en vill jag helst inte veta vem det är..


"Trasan? Trasan?" En ljuvlig ung stämma ljuder ifrån bersån och jag hör hur hon skakar med ett torrfoderpaket. "TRAASAN VAD FAAAN!" Tålamodet är lika med noll när denna 15-åriga flicka (nyss fyllda) är på jakt efter sin förrymda katt. Samtidigt ligger min Totte i skydd för solen under blommorna och sover. Min duktiga kisse! Han har varit ute hela natten så nu är han trött. Mattes kille!


Träffade den nyblivna 15-åringens mamma i tvättstugan igår. "Min dotter fyller 15 idag. Därför har jag storstädat hela dagen. Det kommer massor med folk snart. Måste tvätta också." Städa gjorde hon verkligen och hon måste nästan ha haft en industridammsugare för den lät som värsta flygmaskinen som försökte spränga ljudvallen. Jag dammsuger lite nu och då. Vågrätta ytor torkas efter behov. Kanske därför som jag inte storstädar och har aldrig förstått det där med storstädning. Det verkar så jobbigt tycker jag att behöva avsätta mer eller mindre en hel dag för städning. Hur gör ni?


Jag är stolt över att vara svensk! Särskilt igår när vår ostindiefarare kom hem. Såg det på tv. Trots hettan som rådde fick jag gåshud över hela kroppen och fick tårar i ögonen när det sköts salut. Vad gäller tårar så formligen sprutade tårarna när nationalsången sjöng före fotbollsmatchen mellan Sverige och Island i onsdags. Shit, vad känslig jag har blivit. Måste vara åldern! ;D Nä, jag har alltid varit känslig när det har handlat om framgångar inom idrotten. Främst när det gick bra för min bror även om jag inte visade det så tydligt just då. Dock kan jag idag börja gråta på en gång när jag tänker på allt han ha åstadkommit. Älskade Storebror, om Du visste hur stolt jag är över Dig!!


Var på centrum med Finula igår. Där såg vi tre barn i badkläder. Först trodde jag att de hade strumpbyxor på sig också men icke. De var i åldrarna 3-5 år och hur röda som helst. Mammorna visade inga tecken på någon begynnande solbränna. Så här i efterhand ångrar jag att jag inte sade åt de, det är ju nästan misshandel! Som förälder måste man ta ansvar. Barn måste smörjas in, särskilt när de är så små. Okej, de kan bränna sig. Det kan vara en engångsföreteelse men då kan man efteråt sätta på dem en tröja. Dessa barn sprang fortfarande runt i badkläder. Fy skäms! Ta ansvar, föräldrar!


Inatt hade jag myggor i rummet. En bet mig. 1-o till myggorna. Nummer två fick se döden i vitögat mellan två bokblad. 1-1. Den tredje hann bita mig på fingret innan den smackades mellan händerna. 2-2. Den sista bara hörade jag surra ovanför mig någonstans så jag lade mig under täcket. Vaknade med ett myggbett på foten. 3-2. Fan, jag hatar att förlora!!!


Ikväll skall jag nog tvätta fönster och byta gardiner. Vårgardinerna skall ned och sommargardinerna skall upp. Sommar, sommar och sol, havet och vinden.. Det är helt underbart ute. Älskar varje minut i solen. Älskar alla blommorna som blommar. Planterade nya igår och det är så skönt att pyssla och påta i jorden.

Nu ut i solen!

//Heffa

P.S Det tycks som om jag blivit av med min spindelfobi!! Trodde jag aldrig. Jag låter till och med spindlarna vara kvar inne och kan till och med sova med vetskapen om att en spindel sitter på väggen bakom mig!. D.S

6 kommentarer:

finula sa...

Storstäda, det är då man upptäcker att man inte har städat på en månad och rotar fram den dammiga dammsugaren. ;) eller inte vet jag.. hehe
Nej tålamodiga 15-åringar har jag nog aldrig stött på inte ens när jag arbetat som lärarvikarie.

Det är bra heffa att du kommit över spindelfobin, tänk om jag skulle kunna komma över grodfobin? Nja alltså kankse en annan dag..

kram

Anonym sa...

Ååååå, vad bra du blivit kvitt din spindelfobi. Vissa små husspindlar är lyckospindlar :-)

... och håller med idig om att maud inte alls passade i hatten. Hon är ju vanligtvis störtcool och det var inte hennes stil ;-)

emmhah sa...

hejsan malin! Jag saknar dig enormt mycket. Hopppas att du mår bra och så.. jag skulle bara säga att jag bytt namn till "solskrinda", så att du vet det. Sköt om dig, älskar dig. Kram

Inkan© sa...

Ikväll blir det Bislet Games för mig:) Idrott är kul. När jag växte upp i Jämtland var det idrott som gällde - sommar och vinter.
Tills man upptäckte de stiliga killarna... shit.

Är/ var din bror känd? I såfall vem? ( eller är det hemligt) Min syster som doktorerade på idrottshistoria känner till de flesta inom all form av sport.

finula sa...

dax för ett nytt inlägg kanske ;p

Inkan© sa...

heffa! Tack för svaret . Min syster vet nog mycket väl vem din broder är. Hon är ju idrottshistoriker. Om hennes avhandling kan du läsa på denna länk: http://www.idrottsforum.org/reviews/items/erichr_wikberg.html

Den fick jättefina recensioner av Ingrid Elam på DN-Kultur. Det är inte ofta de skriver om vetenskapliga böcker- men just den här är jätteintressant att läsa!
Kanske kan det vara ett julklappstips för din broder:)

Jag har även länkat en blänkare om min syster på min blogg...